blank

Konstytucja 3 maja wczoraj i dziś

 

 

3_majaKiedy Stanisław August Poniatowski zasiadł na tronie jako 32-letni monarcha w 1764 roku nikt nawet nie przypuszczał, że będzie to ostatni z królów Rzeczpospolitej. Młody władca znał Europę z licznych podróży i podziwiał ustrój parlamentarny w Anglii. Jako człowiek gruntownie wykształcony dostrzegał także wady ustrojowe Polski i konieczność przeprowadzenia reform. Elekcje, bezkrólewie, liberum veto, konfederacje, wolność szlachecka zmieniona w swawolę, tron bez władzy, skarb bez pieniędzy, obrona bez wojska – oto szereg przyczyn, które prowadziły Polskę do nieuchronnego upadku. Rządził w Rzeczpospolitej, kto chciał i jak chciał. Lekceważono przestrogi. Król złudnie jednak sądził, że Rosja zainteresowana będzie wzmocnieniem wewnętrznym Rzeczypospolitej. Władczyni Rosji – caryca Katarzyna II bardziej była zainteresowana utrzymaniem w Polsce starego porządku i  zwalczania reformatorskich dążeń Polaków. I rozbiór Polski był ciosem dla patriotów. Obudziły się sumienia narodowe. Po 1787 roku sytuacja międzynarodowa zdawała się sprzyjać obozowi reform. Wybuchła wojna z Turcją, która poważnie zaangażowała militarnie Rosję. Dla Polaków był to dogodny moment do rozpoczęcia dzieła „naprawy Rzeczypospolitej”. 6 października 1788 roku zebrał się w Warszawie sejm, który miał trwać 6 tygodni, a przeszedł do historii jako Sejm Czteroletni.

Czytaj więcej: Konstytucja 3 maja wczoraj i dziś

Szkolny mistrz języka niemieckiego

szkolny_mistrz_jezyka_niemieckegoDnia 21 kwietnia 2010 odbył się w naszej szkole konkurs na „szkolnego mistrza języka niemieckiego”. Inicjatorem konkursu byli sami uczniowie, którzy 3 lata temu wysunęli propozycję organizacji takiego przedsięwzięcia. Głównym celem wyłonienie dwójki najlepszych uczniów, popularyzacja języka niemieckiego oraz zachęcenie młodzieży do pogłębiania wiedzy w zakresie języka naszych zachodnich sąsiadów.

Rywalizacja odbywała się w dwóch kategoriach wiekowych: jedną grupę stanowili uczniowie klas pierwszych i drugich, drugą uczniowie klas trzecich i czwartych.

Jak w poprzednich latach tak i teraz konkurs cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem młodzieży naszej szkoły. W tym roku do rywalizacji przystąpiło łącznie 50 uczniów, którzy mieli za zadanie rozwiązać test leksykalno – gramatyczny.

Rywalizacja była bardzo zacięta, szczególnie w pierwszej, młodszej grupie uczniów, gdyż różnice między pierwszą dziesiątką były naprawdę nie wielkie.

Czytaj więcej: Szkolny mistrz języka niemieckiego

SPOTKANIE Z PRACODAWCAMI

spotkanie_z_pracodawcamiPo raz kolejny kierownicy szkolenia praktycznego w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie i Centrum Edukacji Zawodowej w Czarnkowie zorganizowali dnia 19 kwietnia 2010 roku spotkanie dla pracodawców.  W spotkaniu udział wzięli pracodawcy powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego współpracujący z tymi jednostkami.

Celem spotkania była wymiana doświadczeń w przygotowaniu uczniów do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i zdobyciu umiejętności potrzebnych w przyszłej pracy zawodowej. Nauczyciel doradca przedmiotów ekonomicznych i zawodowych Maria Kaczorowska omówiła kształtowanie kompetencji kluczowych na zajęciach edukacyjnych zawodowych.

Czytaj więcej: SPOTKANIE Z PRACODAWCAMI

Kolejny sukces reprezentanta naszej szkoły – Jakuba Sadka

jakub_sadek21 kwietnia 2010r. w Starostwie Powiatowym   w Czarnkowie odbył się etap powiatowy konkursu wiedzy o uzależnieniach, zorganizowany w ramach „Programu promocji zdrowia w Powiecie Czarnkowsko – Trzcianeckim    na 2010r.” Celem konkursu jest poszerzanie wiedzy na temat szkodliwości i konsekwencji zażywania substancji psychoaktywnych. W konkursie wzięły udział trzyosobowe reprezentacje  ze szkół ponadgimnazjalnych  funkcjonujących w Powiecie Czarnkowsko-Trzcianeckim.

Naszą szkołę reprezentowali uczniowie Technikum:  Jolanta Jurgiel z klasy II  oraz Katarzyna Wieczorek i Jakub Sadek z klasy I.

Konkurs składał się z dwóch etapów. Etap pierwszy – to część testowa, na podstawie którego wyłoniono sześć osób, wśród których znalazł się również uczeń naszej szkoły Jakub Sadek. Finaliści w drugim etapie odpowiadali ustnie na losowane pytania. Za każdą prawidłową odpowiedź można było uzyskać  2 punkty lub 1 punkt, w przypadku odpowiedzi niepełnej.

Czytaj więcej: Kolejny sukces reprezentanta naszej szkoły – Jakuba Sadka

Wiosenne Manewry Polowe

manewry_polowe22 kwietnia 2010r. uczniowie klas II cz oraz III IH wraz z opiekunami uczestniczyli w Wiosennych Manewrach Polowych. VII edycja tej imprezy została zorganizowana przez Tygodnik Rolniczy w Śmiardowie Złotowskim. Jej celem jest przedstawienie najnowszych urządzeń rolniczych dostępnych na rynku oraz zapoznanie z najnowszymi technologiami upraw roślin w gospodarstwach rolnych.

W oficjalnym otwarciu VIII Wiosennych Manewrów Polowych, które odbyło się o godz. 10.00 wzięli udział: starosta i wicestarosta powiatu złotowskiego, wójt gminy Złotów, przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, KRUS, Banku Spółdzielczego i inni.

Czytaj więcej: Wiosenne Manewry Polowe

Maturzyści na pielgrzymim szlaku z myślą i modlitwą o ofiarach katastrofy w Smoleńsku

jasna_goraTradycja pielgrzymowania na Jasną Górę sięga początków istnienia sanktuarium, czyli 1382 roku. W dniach 15 – 16 kwietnia 2010 r. do szerokiej rzeszy pielgrzymów dołączyliśmy i my, grupa maturzystów z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie wraz z opiekunami. Każdy z nas zmierzał tam ze swymi indywidualnymi prośbami, jak również z myślą o ofiarach katastrofy lotniczej w Smoleńsku z 10 kwietnia 2010 r.

Po nocnej podróży autobusem dotarliśmy na jasnogórskie wzgórze, gdzie przywitaliśmy dzień, a była 6 rano. Uczestniczyliśmy w odsłonięciu obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej i Mszy Świętej, którą ofiarowaliśmy w intencji ofiar katastrofy w Smoleńsku. Kolejne kroki skierowaliśmy do Domu Pielgrzyma, gdzie pyszne śniadanie popijane gorącą herbatą dodało nam energii. Po posiłku, w Kaplicy św. Jacka obejrzeliśmy film prezentujący historię Jasnej Góry, miejsca wyjątkowego w dziejach Polski i życiu wielu Polaków. Świat budził się do życia, gdy na jasnogórskich wałach rozważyliśmy stacje Drogi Krzyżowej. W południe znów zgromadził nas cudowny obraz Matki Bożej, której zawierzyliśmy sprawy nasze i narodu polskiego, tak bardzo w ostatnich dniach doświadczonego cierpieniem. Po zasłonięciu obrazu, skierowaliśmy się na południe do magicznego Krakowa, który spowity był żałobną ciszą.

Czytaj więcej: Maturzyści na pielgrzymim szlaku z myślą i modlitwą o ofiarach katastrofy w Smoleńsku

E-test maturalny z matematyki

Ostatnią próbą, z jaką zmierzyła się młodzież naszej szkoły, przed obowiązkowym egzaminem maturalnym z matematyki był e-test maturalny. E-testy 2010 to elementy projektu zaproponowanego przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, które udostępniły szkołom możliwość skorzystania z testów on-line, sprawdzających przygotowanie do egzaminów zewnętrznych. Interaktywne rozwiązywanie zadań polegało na wpisywaniu prawidłowych odpowiedzi, uzupełnianiu luk w tekście lub zaznaczaniu prawidłowych odpowiedzi spośród kilku podanych. Diagnozą objęte zostały umiejętności podstawowe dla kształcenia z zakresu matematyki w liceum lub technikum, niezbędne do kontynuacji nauki na studiach i przydatne w życiu codziennym. Katalog badanych umiejętności zaczerpnięto z Infomatora.

Dla młodzieży naszej szkoły najtrudniejszymi okazały się umiejętności z zakresu:

- standardu IV (użycie i tworzenie strategii),

- standardu I (wykorzystanie i tworzenie informacji),

- standardu II (wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji).

Do egzaminu maturalnego z matematyki, obowiązkowego po prawie 30-letniej przerwie, pozostało jeszcze kilkanaście dni. Wszyscy mamy nadzieję, że młodzież efektywnie wykorzysta ten czas oraz wyniki tej diagnozy.

filmy

erasmus plus

 

baner vulcan 1
steico klasa patronacka
szk odkrywcow 
 bip logo
 
 
 
szkola_humanitarna

dp

ecdl
 

szk_bez_przem_log

cert1
logo top
 godło

 

JMod Facebook Slider Likebox

Ta strona używa ciasteczek w celu usprawnienia korzystania z niej. Dowiedz się więcej tutaj.

Akceptuję ciasteczka z tej domeny.

EU Cookie Directive Module Information