Tradycja pielgrzymowania na Jasną Górę sięga początków istnienia sanktuarium, czyli 1382 roku. W dniach 15 – 16 kwietnia 2010 r. do szerokiej rzeszy pielgrzymów dołączyliśmy i my, grupa maturzystów z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie wraz z opiekunami. Każdy z nas zmierzał tam ze swymi indywidualnymi prośbami, jak również z myślą o ofiarach katastrofy lotniczej w Smoleńsku z 10 kwietnia 2010 r.
Po nocnej podróży autobusem dotarliśmy na jasnogórskie wzgórze, gdzie przywitaliśmy dzień, a była 6 rano. Uczestniczyliśmy w odsłonięciu obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej i Mszy Świętej, którą ofiarowaliśmy w intencji ofiar katastrofy w Smoleńsku. Kolejne kroki skierowaliśmy do Domu Pielgrzyma, gdzie pyszne śniadanie popijane gorącą herbatą dodało nam energii. Po posiłku, w Kaplicy św. Jacka obejrzeliśmy film prezentujący historię Jasnej Góry, miejsca wyjątkowego w dziejach Polski i życiu wielu Polaków. Świat budził się do życia, gdy na jasnogórskich wałach rozważyliśmy stacje Drogi Krzyżowej. W południe znów zgromadził nas cudowny obraz Matki Bożej, której zawierzyliśmy sprawy nasze i narodu polskiego, tak bardzo w ostatnich dniach doświadczonego cierpieniem. Po zasłonięciu obrazu, skierowaliśmy się na południe do magicznego Krakowa, który spowity był żałobną ciszą.
Czytaj więcej: Maturzyści na pielgrzymim szlaku z myślą i modlitwą o ofiarach katastrofy w Smoleńsku
Ostatnią próbą, z jaką zmierzyła się młodzież naszej szkoły, przed obowiązkowym egzaminem maturalnym z matematyki był e-test maturalny. E-testy 2010 to elementy projektu zaproponowanego przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, które udostępniły szkołom możliwość skorzystania z testów on-line, sprawdzających przygotowanie do egzaminów zewnętrznych. Interaktywne rozwiązywanie zadań polegało na wpisywaniu prawidłowych odpowiedzi, uzupełnianiu luk w tekście lub zaznaczaniu prawidłowych odpowiedzi spośród kilku podanych. Diagnozą objęte zostały umiejętności podstawowe dla kształcenia z zakresu matematyki w liceum lub technikum, niezbędne do kontynuacji nauki na studiach i przydatne w życiu codziennym. Katalog badanych umiejętności zaczerpnięto z Infomatora.
Dla młodzieży naszej szkoły najtrudniejszymi okazały się umiejętności z zakresu:
- standardu IV (użycie i tworzenie strategii),
- standardu I (wykorzystanie i tworzenie informacji),
- standardu II (wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji).
Do egzaminu maturalnego z matematyki, obowiązkowego po prawie 30-letniej przerwie, pozostało jeszcze kilkanaście dni. Wszyscy mamy nadzieję, że młodzież efektywnie wykorzysta ten czas oraz wyniki tej diagnozy.
Pod takim hasłem przebiegały w bieżącym roku szkolnym obchody Dnia Bezpiecznego Internetu w naszej szkole i na całym świecie. Już po raz czwarty aktywnie włączyliśmy się w organizację tego przedsięwzięcia, którego organizatorem były: Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) oraz Fundacja Dzieci Niczyje (FDN), tworzące Polskie Centrum Programu „Safer Internet”. Obchody DBI zostały również objęte honorowym patronatem przez Katarzynę Hall, Minister Edukacji Narodowej. Nasze działania w 2010 roku skupiły się przede wszystkim na zdiagnozowaniu uzależnienia młodzieży od Interentu, co zostało podyktowane faktem, stwierdzonym przez nauczycieli naszej szkoły, iż każde przygotowanie do zajęć, wykonanie pracy domowej odbywa się wyłącznie z pomocą Interentu, który jest traktowany jako główne i jedyne źródło dostępnych informacji. Ponadto globalna sieć komputerowa stała się jedynym źródłem rozrywki już od najmłodszych lat.
O tym, co pozostawimy następnym pokoleniom, decydują nasze czyny. Między innymi ci, którzy odeszli 10.04.2010r., pozostawili nam wolny kraj, ojczyznę demokratyczną, zdolną do samodzielnego istnienia wśród krajów Zjednoczonej Europy. Ich strata pozostawi na zawsze ślad w naszej narodowej świadomości.
Nasza szkoła w szczególny sposób związana była z Pałacem Prezydenckim. Wielokrotnie gościliśmy w tym miejscu, odbierając z rąk Prezydenta statuetki Przedsiębiorczej Szkoły.
Niech śmierć Prezydenta, jego małżonki, członków rządu, parlamentarzystów i wszystkich pozostałych nie będzie stracona i bezowocna. Pochylmy głowy w zadumie nad ulotnością i kruchością życia, wierząc, że dzieło budowane ich rękoma, będzie rozwijało się ku lepszemu dla Polski.
W związku z żałobą narodową zostaną wprowadzone zmiany w planie zajęć.
Łącząc wyrazy współczucia:
Dyrekcja, pracownicy, uczniowie
W piątek, 9 kwietnia 2010 roku w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie odbyło się seminarium rozpoczynające realizację projektu „SZKOŁA KOMPETENCJI KLUCZOWYCH. Ponadregionalny program rozwijania umiejętności uczniów szkół Polski Centralnej i południowo – zachodniej”. Projekt jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, którego celem jest opracowanie i wdrożenie ponadregionalnych programów rozwijania umiejętności uczniów w zakresie kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno – przyrodniczych, technologii informacyjno - komunikacyjnych, języków obcych i przedsiębiorczości. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie znalazł się wśród 15 szkół województwa wielkopolskiego, które na podstawie złożonych wniosków aplikacyjnych zostały zakwalifikowane do udziału w projekcie. Szkoła otrzyma pomoce dydaktyczne, a każdy z uczniów biorących udział w projekcie otrzyma bezpłatnie komplet materiałów dydaktycznych (podręczniki, zeszyty, długopisy itp.), przydatnych w kształtowaniu danej kompetencji kluczowej. Uczniowie czterech klas od roku szkolnego 2010/2011 przez okres trzech lat będą kształtować kompetencje kluczowe.
Prezentacji programu podczas seminarium dokonała pani Marta Drygała – kierownik projektu, przedstawiciel Wyższej Szkoły Ekonomiki i Innowacji w Lublinie. Starosta Czarnkowsko – Trzcianecki pan Wiesław Maszewski omówił aktualne problemy szkolnictwa zawodowego w powiecie. Kierunki zmian w oświacie powiatowej na przykładzie ZSP w Czarnkowie przedstawił dyrektor szkoły Jan Palacz, a zmiany w kształceniu praktycznym uczniów dyrektor Centrum Edukacji Zawodowej Andrzej Tadla. Doradcy metodyczni: Danuta Karpińska i Maria Kaczorowska przedstawiły problemy związane z nowymi egzaminami zewnętrznymi w ramach kompetencji kluczowych. W seminarium uczestniczyli także: wizytator Kuratorium Oświaty w Poznaniu pani Danuta Wrzeszcz, przedstawiciel Powiatowego Urzędu Pracy w Czarnkowie, przedstawiciele pracodawców, dyrektorzy, wicedyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych z terenu powiatu, dyrekcja, kierownicy, nauczyciele, uczniowie i przedstawicie Rady Rodziców ZSP w Czarnkowie.
Celem spotkania było poinformowanie o założeniach Projektu oraz zaangażowanie osób ze środowisk lokalnych w działania zmierzające do wytyczenia kierunków kształcenia zawodowego. Seminarium zakończyła dyskusja zgromadzonych osób na temat wzajemnych oczekiwań społeczności lokalnej w zakresie przygotowania uczniów do funkcjonowania na lokalnym i regionalnym rynku pracy, a także oczekiwania szkół i uczniów wobec pracodawców.
Rozwijanie kompetencji kluczowych przez młodzież z czarnkowskiej szkoły zapewne wzmocni w przyszłości pozycję absolwentów na lokalnym i regionalnym rynku pracy, a także pozwoli bardziej świadomie kształtować własną karierę zawodową. Dotychczasowe osiągnięcia wielu naszych uczniów i absolwentów napawają nas dumą i pozwalają przypuszczać, że kolejne pokolenia, świadome swych umiejętności i kompetencji przyczynią się do wzmocnienia wizerunku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie.