blank

DZIEŃ MATEMATYKI

dzien_mat1.pngTradycją w naszej szkole jest organizowanie i przeprowadzanie różnych konkursów matematycznych oraz propagowanie matematyki jako królowej wszystkich nauk w myśl słów I. Kanta:

Tyle jest w każdym poznania nauki,

ile jest w nim matematyki.

Dzień Matematyki zorganizowany został przez Katarzynę Ruta - Żak, Urszulę Pasch i Annę Janyska w dniu 9 listopada 2007 r.

Celem tego święta było pokazanie młodzieży, że matematyka daje możliwości do zabawy, rywalizacji i humoru. Ważne także było wzmocnienie motywacji uczniów do pogłębiania wiedzy z tego przedmiotu, a jednocześnie porównania posiadanych wiadomości

i umiejętności matematycznych oraz doskonalenie efektywnego współdziałania w zespole połączonego z dobrą zabawą.

Celem tego święta było pokazanie młodzieży, że matematyka daje możliwości do zabawy, rywalizacji i humoru. Ważne także było wzmocnienie motywacji uczniów do pogłębiania wiedzy z tego przedmiotu, a jednocześnie porównania posiadanych wiadomości

i umiejętności matematycznych oraz doskonalenie efektywnego współdziałania w zespole połączonego z dobrą zabawą.

Aby osiągnąć postawione cele zaplanowano zapoznanie z obsługą i zastosowaniem kalkulatora graficznego, prezentację programów komputerowych, rozgrywki matematyczne oraz odbył się konkurs matematyczny TEST MATEMATYKA PLUS organizowany przez Oxford Educational International - London dla klas I i II szkół średnich

Kalkulator graficzny ułatwia rozwiązywanie zadań i przyswajanie nowych zagadnień, lecz nie wykonuje za ucznia najważniejszych czynności. Uczeń musi znać podstawy matematyki. Praca z kalkulatorem graficznym sprzyja samodzielnemu odkrywaniu matematyki i formułowaniu wniosków, mobilizuje wszystkich uczniów, nawet słabych, do aktywnej pracy na lekcji. Prowadzone zajęcia z kalkulatorem cieszyły się ogromnym zainteresowaniem ze strony uczniów.

Programy komputerowe: „Wykresy", „WykresyFTryg", „Adept matematyki", „Figury przestrzenne i inne wykorzystywać można przy sporządzaniu różnych wykresów funkcji, obliczania zadań z rachunku prawdopodobieństwa, w geometrii przestrzennej.

Matematyka jest dziedziną, w której zastosowanie komputera jako narzędzia wspomagającego naukę wydaje się oczywiste. Jest to przedmiot trudny do zrozumienia przez młodzież, wymagający żmudnej pracy. Dlatego ważne jest poszukiwanie nowych rozwiązań i metod żeby pomóc uczniom zrozumieć zawiłości matematyczne. Komputer jest niewątpliwie urządzeniem, które pozwala nauczać matematykę w nietradycyjny i nowoczesny sposób przez jej odkrywanie.

Po raz kolejny odbył się konkurs TEST MATEMATYKA PLUS, w którym wzięło udział 28 uczniów klas średnich. Uczniowie mieli do rozwiązania 25 zadań, za które mogli zdobyć maksymalnie 100 punktów. Wyniki konkursu zostaną przesłane do szkoły w styczniu 2008 r.

Uczestnictwo w międzynarodowych konkursach pozwala pobudzić i uaktywnić uczniów, zwiększyć ich motywację do poznawania tajników matematyki, a poprzez ducha olimpijskiej rywalizacji podnieść ich umiejętności matematyczne. Efektem działań jest przede wszystkim promocja szkoły na zewnątrz.

„ Rozgrywki matematyczne" odbywały się na lekcjach matematyki pod nadzorem nauczycieli uczących. Każda klasa biorąca udział w rozgrywkach miała te same zadania do rozwiązania. Uczniowie dzielili się na grupy. Należało rozwiązać zadania związane

z licznymi zagadkami, ciekawostkami matematycznymi i skojarzeniami. Po zakończeniu lekcji uczniowie wkładali wszystkie rozwiązania do koperty. Kopertę z oznaczeniem klasy oddawali nauczycielowi. Rozstrzygnięcie rozgrywek będzie ogłoszone w poniedziałek 19 listopada.

Uczniowie bardzo chętnie pracowali nad swoimi zadaniami. Każda klasa miała jednakowy warsztat pracy, zadania zostały dopasowane do możliwości i umiejętności uczniów szkół średnich i zawodowych, zdolnych i słabych matematycznie. Zatem każdy uczeń w klasie miał swój udział w zdobywaniu punktów. Rozgrywkom towarzyszyły duże emocje, a uczniowie zobaczyli, że matematyką można się też bawić, a nie tylko się jej bać.

W ciągu całego dnia w każdym zakątku szkoły była wystawa prac matematycznych, „złotych myśli" i anegdot związanych z matematyką, wykonanych przez uczniów szkół średnich i zawodowych. Prezentowane trwałe plansze, bryły i inne pomoce dydaktyczne ułatwiają przyswajanie zawiłości niektórych zagadnień matematycznych, a pokazanie ich na forum szkoły przyczyniły się do wzrostu poczucia wartości ucznia i uwierzenia we własne możliwości edukacyjne, oraz zachęcenia do dalszej pracy.

„Dzień Matematyki" okazał się świetną zabawą oraz wspaniałym między klasowym współzawodnictwem. Była to okazja, by pokazać uczniom, że matematyka wcale nie musi być nudna. Efektem tych działań było zachęcenie uczniów do zgłębiania tajników matematyki - królowej wszystkich nauk, rozbudzenie twórczej inicjatywy uczniów, wzrost ich kreatywności w nauce i życiu, promowanie logicznego myślenia, rozwijanie uzdolnień matematycznych i popularyzacja matematyki w szkole.

 

Organizatorzy – nauczyciele matematyki w ZSP w Czarnkowie

 

filmy

erasmus plus

 

baner vulcan 1
steico klasa patronacka
szk odkrywcow 
 bip logo
 
 
 
szkola_humanitarna

dp

ecdl
 

szk_bez_przem_log

cert1
logo top
 godło

 

JMod Facebook Slider Likebox

Ta strona używa ciasteczek w celu usprawnienia korzystania z niej. Dowiedz się więcej tutaj.

Akceptuję ciasteczka z tej domeny.

EU Cookie Directive Module Information